Een beeld zegt meer dan 1000 woorden
Met groepsopstellingen kijk je met een andere blik, een systemische blik, naar je klas en de onderlinge verhoudingen. Door een situatie vanuit systemisch perspectief te bekijken, krijg je namelijk meer zicht op wat er écht speelt in je klas. Je ervaart welke drie oerkrachten er werken in de onderstroom, zodat je beter begrijpt wat je al voelde maar waar je nog geen woorden voor had.
Met een groepsopstelling (m.b.v. poppetjes) breng je de dynamiek in beeld. Door de leerlingen uit te nodigen om te vertellen wat ze waarnemen, van wat ze voor zich op tafel zien, ontstaat er een gesprek, inzicht in hun eigen rol en vervolgens meer begrip voor (het gedrag van) de ander. Als er in de onderstroom wat ‘aangeraakt’ wordt, dan is dat blijvend. Met als gevolg een betere sfeer en een veiliger gevoel voor elk kind! Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.

Hoe ziet het traject eruit:
- Voorafgaand aan het eerste bezoek ontvangt de mentor een vragenlijst m.b.t. de hulpvraag en de beginsituatie.
- Vervolgens bestaat het traject uit drie bezoeken van 1,5 uur. Tussen deze bezoeken liggen circa 4 weken.
- De mentor(en) maakt deel uit van de klas en neemy deel aan de opstelling.
- De bezoeken bestaan uit groepsopstellingen en eventueel andere interventies.
- In de week voor de tweede en laatste ontmoeting ontvangt de mentor schriftelijke vragen m.b.t. de situatie op dat moment.
- Na afloop van elk bezoek volgt een (kort) gesprek met de mentor(en) waarin we evalueren en acties bespreken wat de klas nodig heeft.
- Na afloop sturen we een kort verslag per e-mail met observaties en evaluatie.
- De begeleiding van het traject wordt gedaan door 2 personen, t.w. Jantien van Zuilen en Madelon Dik
Het resultaat is een veiliger, sociaal klimaat en meer eenheid in je klas, zodat iedere leerling met een fijner gevoel naar school komt, meer zichzelf durft te zijn en zich gezien voelt. Dit heeft een positief effect op de leerresultaten.
Naast dat een opstelling actuele verstoringen bloot legt, werkt het ook preventief. Zo wordt in klassen waar het al goed loopt, de groepscohesie juist bekrachtigd.
Meer weten of vragen:
Neem contact op dan luisteren we naar jouw vraag en lichten we toe hoe eea werkt en wat het voor jouw klas kan opleveren.
Twee begeleiders
Het traject wordt begeleid door Jantien van Zuilen , Integratieve Kindertherapeut, opvoedcoach en docent en Madelon Dik, (team)coach in samenwerking en persoonlijk leiderschap.